Language: NOR | ENG

Eirik Askerøi

Førsteamanuensis
Avd./Fakultet:
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Enhet:
Institutt for kunstfag og kulturstudier
Besøksadresse:
Studiested Hamar
Holsetgata 31
2318 Hamar
Vis i kart
Postadresse:
Høgskolen i Innlandet
Postboks 400
2418 Elverum

Bakgrunn

Musiker siden 1998, og musikkviter med MA i musikkvitenskap fra Universitetet i Oslo (2005) og PhD i utøvende rytmisk musikk fra Universitetet i Agder (2013). Interessert i forholdet mellom menneske og maskin i produksjonssammenheng, effekten av teknologi på musikalske uttrykk, og hvordan detaljer i et uttrykk kan påvirke den helhetlige musikalske ytringen. Har publisert en del artikler og bokkapitler om dette i diverse fagfellevurderte bøker og tidsskrift (se Bibliografi), og bidratt på en del plateinnspillinger i forskjellige roller (se Diskografi).

 

Bibliografi:

Forthcoming: Askerøi, E. & Vestad, I. L. 'Singing Like a Child: Transgressive Girlhood in the Music Classroom'. In Blix, H. S., Onsrud, S. V. & Vestad, I. L. (Eds.), Gender Issues in Music Education: From Sterotypes to Multiple Possibilities. London & New York: Routledge. 

Forthcoming: Askerøi, E. ’Transmissions: Sonic Markers of Difference in the Sound of Joy Division'. Punk & Post-Punk. 

2020: Askerøi, E. 'Sound i Historisk Perspektiv: Oppdagelse, Naturalisering, Kanonisering'. I Eiksund, Ø. J., Angelo, E. & Knigge, J. (Eds.), MusPed: Music Technology in Education: Channeling and Challenging Perspectives. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

2020: Askerøi, E., Hansen, K. A., & Jarman, F. (Eds.). Popular Musicology and Identity: Essays in Honour of Stan Hawkins. London & New York: Routledge.

2020: Askerøi, E. ‘ Bokanmeldelse av Elektrisk lyd i Norge fra 1930 til 2005 av J. Rudi’. Studia Musicologica Norvegica, 46 (1): 94-95. 

2017: Askerøi, Eirik. ‘Spectres of Masculinity: Markers of Vulnerability and Nostalgia in Johnny Cash’. In S. Hawkins (Ed.), The Routledge Research Companion to Popular Music and Gender. London and New York: Routledge. 

2017: Askerøi, Eirik. ‘Pop Music for Kids: Sonic Markers as Narrative Strategies in Children’s Music’. InFormation - Nordic Journal of Art and Research, 6 (2): 1-13. 

2017: Askerøi, Eirik, and André Viervoll. ‘Musical Listening: Teaching Studio Production in an Academic Institution’. In G. D. Smith, M. Brennan, P. Kirkman, Z. Moir, & S. Rambarran (Eds.), The Routledge Research Companion to Popular Music Education. London and New York: Routledge.

2016: Askerøi, Eirik. ‘Who is Beck? Sonic Markers as a Compositional Tool in Popular Music’. Popular Music 35 (3): 380-95. 

2013: Askerøi, Eirik. Reading Pop Production: Sonic Markers and Musical Identity. (PhD), University of Agder, Kristiansand.  

2011: Askerøi, Eirik. ‘No Love in Modern Life: Matters of Performance and Production in a Morrissey Song’. In Morrissey: Fandom, Representations and Identities, edited by Eoin Devereux, Aileen Dillane, and Martin J. Power, 207-23. Bristol: Intellect Books.

Diskografi:
Her er noen lenker til noen innspillinger jeg har vært med på:

Publikasjoner og prosjekter

Se publikasjoner og prosjekter i Cristin

Ansvarsområder

Digital produksjon

Tilknyttet studieprogram